Sociálně aktivizační služba pro rodiny s dětmi
(sociální služba podle § 65 zákona č.108/2006 Sb., o sociálních službách)
Sociálně aktivizační služba pro rodiny s dětmi je registrována v Dobrovolnickém centru Kladno od roku 2007. Touto službou je reagováno na potřeby rodin, tedy dětí a rodičů, kteří se nacházejí v náročné životní situaci a potřebují pomoc a podporu. Sociální práce musí být v takových rodinách základem na který může navazovat činnost dobrovolníků.
Dobrovolnické centrum Kladno propojuje sociální práci a dobrovolnictví v rodinách. V daných podmínkách se z našeho pohledu jedná o ideální přístup ke klientům. Ti si tento charakter spolupráce s námi rovněž chválí. Věříme, že díky většímu množství času, který jako organizace nejen prostřednictvím pracovníků v sociální službě SAS, ale i prostřednictvím našich koordinátorů a právě dobrovolníků, rodinám s dětmi věnujeme, má daleko intenzivnější dopad pro naplňování základních činnosti služby. Především pak na začleňování našich klientů do společnosti a zprostředkovávání kontaktů s jiným společenským prostředím. Vnímáme, že díky týmové spolupráci jsme schopni v rodině zachytit problém už ve fázi, kdy se s ním dá dobře pracovat a nemusí se rozvinout v problém existenční, nebo dítě ohrožující. Jsme schopni fungovat prakticky na všech třech úrovních prevence.
Veřejný závazek sociálně aktivizačních služeb pro rodiny s dětmi
Poslání sociální služby je zlepšení životní situace sociálně a jinak znevýhodněných osob pečující o děti do 18 let věku. Spolupráce pracovníků služby s jejich klientů vede ke stabilizaci či zlepšení jejich situace, klienti nabývají sociální dovedností, jistotu v sociální komunikace a sebedůvěru.
Služba se významným způsobem podílí na předcházení a řešení sociálně nežádoucích jevů a sociálně–patologického chování, tj. záškoláctví, krádeže, toulky, šikana, drogový abúzus, sociální vyloučení atd. Účelem služby je tedy pomoc rodinám s dětmi, které mají problémy, jež nepříznivě ovlivňují fungování této rodiny a s jejichž řešením potřebuje rodina pomoci. Na řešení svého problému se uživatelé podílejí a je v prvé řadě brán ohled na to, aby sami byli aktivní a činili vlastní rozhodnutí.
Realizační tým služby považuje uživatele, který vstupuje do služby, za sobě rovného s tím, že uživatel chce zlepšit svoji současnou situaci a aktivně se na tom podílet. Dále chrání uživatele před předsudky a negativním hodnocením veřejností, a to pomocí systematického informování veřejnosti o službách Dobrovolnického centra na internetových stránkách, v místním tisku, pořádáním společných akcí, účastí na kulturních aktivitách a možností návštěvy zájemců v organizaci.
Dle zák. 108/2006 Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi jsou terénní, popřípadě ambulantní služby poskytované rodině s dítětem, u kterého je jeho vývoj ohrožen v důsledku dopadů dlouhodobě krizové sociální situace, kterou rodiče nedokáží sami bez pomoci překonat, a u kterého existují další rizika ohrožení jeho vývoje.
Sociální služba obsahuje tyto základní činnosti:
- výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti
- zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
- sociálně terapeutické činnosti
- pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí.
Způsob poskytování služby
Uživatelům služby je sociálním pracovníkem (pracovníkem v sociálních službách, asistentem sociálního pracovníka – dále jen sociálním pracovníkem nebo realizačním týmem) poskytováno základní sociální poradenství, možnost trávení volného času ve společnosti ostatních, určitým způsobem znevýhodněných rodin a také dobrovolníků s možností sdílení svých problémů a zkušeností, dále vzdělávání rodin a pomoc při vyřizování úředních a rodinných záležitostí.
Na realizaci sociální služby se podílejí také dobrovolníci, kteří v rámci své dobrovolnické činnosti mohou určitým způsobem přispět k cílům služby, jsou osobami pomocnými, majícími statut dobrovolníka dle Zákona o dobrovolnické službě a pracují výhradně se sekundárně podpořenými osobami, tzn. s dětmi zapojených uživatelů.
Dobrovolníci v rámci sociální služby mohou vykonávat tyto činnosti (dle Zákona o sociálních službách):
• aktivizační činnosti – nácvik a upevňovaní motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností podpořeného dítěte a zajištění podmínek pro přijatelné volnočasové aktivity,
• sociálně terapeutické činnosti – nespecifická socioterapie osobním příkladem v kontextu přátelského vztahu, jejíž poskytování vede k rozvoji nebo udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících sociální začleňování dítěte,
• zprostředkování kontaktu s přirozeným společenským prostředím – vyhledávání, spoluúčast a doprovázení dětí na zájmové aktivity,
• pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí – pomoc při vyřizování běžných záležitostí s ohledem na věk dítěte a zejména pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňovaní dítěte mezi vrstevníky a okolní komunitu.
Cíle sociální služby
1) Snížit následky nepříznivé situace uživatelů sociální služby
2) Zamezit porušování práv uživatelů sociální služby
3) Respektovat uživatele služby jako individuum se svobodnou vůlí a brát ho jako rovnocennou bytost
4) Napomáhat aktivizaci a zlepšení kvality života uživatelů sociální služby
5) Podporovat sebedůvěru, sebevědomí a osobnostní potenciál uživatele sociální služby
6) Aktivně podporovat samostatnost a naučit uživatele sociální služby aktivně využívat svůj volný čas
7) Resocializace a rozvoj dobré sociální komunikace uživatelů
8) Prevence sociálně patologických jevů a sociálního vyloučení
Cílová skupina sociální služby
Klienty služby se mohou stát rodiny s dětmi jakéhokoliv věku. Naše organizace toto chápe tak, že může jít o jakékoliv osoby pečující o nezletilé dítě. Zároveň respektuje i pohled klientů, či zájemců o službu, a tedy označuje jako rodinu s dětmi takovou skupinu, která se za ní považuje. Například se jedná o rodinu sloučenou, o rodinu, která nežije v jedné domácnosti, o soužití více generací i o soužití širší rodiny a jejich partnerů.
Odmítnutí uzavření smlouvy s potencionálním uživatelem
V souladu s ust. § 91 odst. 3. zákona o soc. službách 108/2006 Sb. může DCK v rámci sociální služby odmítnout uzavřít se zájemcem o užívání sociální služby smlouvu, pokud:
- DCK neposkytuje službu, o kterou osoba žádá
- DCK nemá dostatečnou kapacitu k poskytnutí sociální služby, o kterou osoba žádá
Principy sociální služby v DCK:
- Respektování svobody uživatele sociální služby
Realizační tým bude důsledně dodržovat právo na svobodné rozhodnutí uživatele sociální služby, nebude ho nutit do aktivit, které se danému uživateli nebudou chtít provádět, nebo do aktivit takových, které by jej mohly jakkoliv ohrozit. - Respektování práv uživatele služby
Realizační tým sociální služby bude dbát na dodržování práv uživatelů sociální služby, respektovat jejich přání a potřeby a užívat k plnění tohoto principu dokumentů, jako je Úmluva o právech dítěte, která vstoupila v platnost 6. února 1991, Deklarace práv dítěte, Právo zdravotně postižených lidí aj. - Přiměřenost
Realizační tým sociální služby bude dbát na princip přiměřenosti, a to vzhledem k věku a duševním a fyzickým schopnostem uživatele. S uživateli se pracuje s respektem a s pochopením jejich nepříznivé situace. Během plánování mohou vyjadřovat své návrhy, jak svoji situaci řešit. V průběhu samotné práce s uživatelem dochází k reflektování toho, zda je služba účinná. Uživatel se může vyjadřovat při schůzkách se sociálním pracovníkem nebo ho informovat telefonem či emailem. - Informovanost
Realizační tým sociální služby bude dbát na to, aby se k uživateli dostaly různé informace, které by pro něho mohly být přínosné a díky nimž by se mohl vyhnout možným problémům či získat nové informace a kontakty. Uživatel bude pravidelně informován o aktivitách poskytovaných v rámci sociální služby, bude obeznámen s právy a povinnostmi v rámci sociální služby a bude také upozorněn, že při jejich nedodržování mu hrozí výpověď uzavřené „Smlouvy o poskytování Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi“ (dále jen Smlouvy). Uživatel bude také rovněž informován o změnách v realizačním týmu, hlavně o změně osoby sociálního pracovníka, a o změně kontaktních údajů organizace. - Ochrana osobních údajů
Realizační tým sociální služby bude důsledně dodržovat ochranu osobních údajů dle Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 (GDPR). Vyvaruje se možného úniku informací o jednotlivých uživatelích sociální služby, a to hlavně díky dodržování zásad bezpečné správy dokumentů s osobními údaji. - Aktivizace
Realizační tým sociální služby bude v co největší možné míře podporovat samostatnost a zodpovědnost za své činy u každého uživatele sociální služby. Bude se snažit, aby se z uživatelů sociální služby stali aktivní spolutvůrci činností dané sociální služby. - Bezpečí a ochrana uživatelů sociální služby
Realizační tým sociální služby se bude aktivně podílet na ochraně uživatelů sociální služby před patologickými jevy, dále na ochraně před možným fyzickým či psychickým zneužitím uživatelů sociální služby, jejich týrání či mravnímu ohrožení. Při zjištění jakéhokoliv problému tohoto rázu bude realizační tým neprodleně informovat o této skutečnosti Policii ČR a orgány sociálně právní ochrany dětí. - Bezplatnost služby pro uživatele sociální služby
Sociální služba je všem uživatelům poskytována bezúplatně. Dobrovolníci, kteří tráví aktivně volný čas s dětmi podpořených uživatelů sociální služby pracují pro organizaci bez nároku na finanční ohodnocení, protože dobrovolník není v DCK osobou v pracovně právním poměru. - Dobrovolnost
Všichni uživatelé sociální služby se mohou svobodně rozhodnout pro její využívání a také pro její ukončení. - Vzdělávání
Poskytovatel se bude snažit uživatele vzdělávat, poskytovat jim takové informace, které by pro ně mohly být potřebné (půjčování odborných publikací z fondu DCK, předávání a vysvětlování zpráv a příruček souvisejících s problémy cílové skupiny, možnostmi uplatnění aj., pořádání vzdělávacích seminářů).
Realizační tým sociální služby se v rámci zkvalitnění poskytování služeb bude i přes svou dosaženou odbornost rovněž vzdělávat, a to formou samostudia (půjčování publikací z fondu DCK, četba obecně platných právních norem, zákonů a příruček, studium nově vytvořených publikací a zpráv o tématech, týkajících se pracovníkovy činnosti) a také cíleným vzděláváním zajištěným organizací (účast na odborných seminářích a konferencích, účast na metodických a supervizních setkáních. Sociální pracovník stráví aktivním vzděláváním se na akreditovaných školeních minimálně 24 hodin/kalendářní rok).
Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi je poskytována terénní i ambulantní formou. Obě formy služby jsou nabízeny v běžném prostředí našich klientů nebo v prostorách naší organizace Cyrila Boudy 1444, Kročehlavy, 27201 Kladno, každý všední den od 8:00 do 18:00.
Sociální pracovnice služby:
Mgr. Tereza Bělohradská, telefon: 774 333 207
Ing. Edita Jelínková, telefon:775605452
Bc. Lucie Donovalová, DiS., telefon: 773295819
Kateřina Bezděkovská, telefon: 773656855
Tereza Tesařová, telefon: 731123761
email vždy ve formátu prijmenipracovnice@dckladno.cz
Mohu si stěžovat na sociální službu?
Ano, můžete. Stížnost na sociální službu ale může podat i ten, kdo ji sám nevyužívá. Třeba Vaše rodina, kamarádi, opatrovník, podpůrce, zmocněnec nebo pracovník sociální služby.
Jak mám stížnost podat?
Můžete výhrady říct na schůzce nebo po telefonu. Můžete napsat dopis a hodit ho do schránky v zařízení nebo poslat poštou. Nebo můžete poslat e-mail.
Komu mám stížnost podat?
Stížnost podejte někomu v zařízení nebo službě, třeba vedoucímu nebo řediteli.
Co bude pak? Odpoví mi někdo?
Někdo ze zařízení nebo služby Vám musí na stížnost odpovědět.
Co když mi odpověď nepomůže?
Můžete napsat stížnost:
- inspekci sociálních služeb: – dopisem na adresu Ministerstvo práce a sociálních věcí Na Poříčním právu 376/1, 128 01 Praha 2 – nebo e-mailem na adresu posta@mpsv.cz
- nebo krajskému úřadu. Každý kraj má krajský úřad. Kladno spadá do Středočeského Kraje. https://kr-stredocesky.cz/web/urad/kontakty-na-nas adresa: Zborovská 11, Praha 5.
Inspekce ani krajský úřad se nemohou zabývat přímo Vaší stížností. Zkontrolují ale, jak služba Vám a ostatním lidem slouží.
- Inspekce zjistí, jestli se služba o lidi správně stará.
- Krajský úřad zjistí, jestli služba dodržuje podmínky podle zákona, třeba jestli mají zaměstnanci správné vzdělání nebo jestli je budova zařízení správně vybavená. Inspekce i krajský úřad Vám musí odpovědět do 30 dnů. Napíší Vám, co udělají.
Co když se mi nelíbí odpověď inspekce nebo krajského úřadu?
Můžete napsat ombudsmanovi. Ombudsman zkontroluje postup inspekce nebo krajského úřadu. Ani ombudsman nemůže prověřit přímo Vaši stížnost. Zkontroluje, jestli inspekce nebo krajský úřad udělaly to, co měly.
Jak napsat ombudsmanovi?
Napsat dopis a poslat ho (ombudsman, Údolní 39, 602 00 Brno). Nebo můžete poslat e-mail (podatelna@ochrance.cz). Případně je možné tam dojít a osobně sepsat a konzultovat.